عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

آخرین نظرات
  • ۷ فروردين ۹۸، ۱۴:۴۵ - رضا
    سلام :)

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در نهمین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» با بزرگ‌ترین انقراض‌های حیات در روی سیاره زمین آشنا می‌شویم. انقراض ناشی از آزاد شدن به یکباره دی اکسید کربن انباشته شده در درختان و افزایش اثرات گلخانه‌ای. یا انقراض ناشی از برخورد شهاب‌سنگ به سیاره زمین و یا حتی انقراض به دلیل تغییرات اقلیمی. تغییرات اقلیمی ناشی از به هم پیوستن آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی بر قاره آفریقا و یا تغییرات اقلیمی ناشی از تغییر محور دوران زمین به دلیل تأثیر سیاره مشتری بر مدار دورانی زمین به دور خورشید. و آنچه در آخر به آن اشاره می‌شود، امکان انقراض بعدی برای دوره فعلی حیات بر سیاره زمین است.

e09p00_2

اولین انقراض حیات به دلیل تشدید اثرات گلخانه‌ای و گرمایش زمین

  • ۰
  • ۰

در هشتمین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» با مراحل زندگی ستاره‌ها آشنا می‌شویم. ستارگان چگونه متولد می‌شوند، تا چه زمانی به نورافشانی ادامه می‌دهند و چگونه می‌میرند و خاموش می‌شوند. آنچه به عنوان مراحل زندگی ستارگان می‌دانیم، حاصل علمی به نام اخترفیزیک است.

e08p01_2

ساختار درونی یک ستاره دو نیروی متقابل حاصل از گرانش و واکنش‌های هسته‌ای تعادل را در درون ستاره ایجاد می‌کند

  • ۰
  • ۰

سن واقعی منظومه شمسی و کره زمین چند سال است؟ چگونه می‌توان به سن زمین پی برد؟ در هفتمین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» به دنبال کشف پاسخ این سؤالات هستیم. برای دست‌یابی به سن زمین به اولین سنگ‌های سازنده کره زمین نیازمندیم. شهاب‌سنگ‌ها که باقی‌مانده تولد منظومه‌شمسی هستند، از جنس اولین سنگ‌های سازنده منظومه شمسی هستند. برای محاسبه سن این سنگ‌ها با واپاشی اتم‌های رادیواکتیو و محصول این واپاشی، اتم سرب، آشنا می‌شویم. در این مسیر با زندگی «کلیر پترسون1» همراه می‌شویم که چگونه برای به دست آوردن میزان سرب در اولین سنگ‌های منظومه‌شمسی، متحمل زحمات بسیاری شد و در نهایت با ایجاد اولین «اتاق پاک» توانست محاسبات مورد نظر را انجام داده و سن منظومه شمسی را محاسبه نماید.

e07p01_2

محل برخورد شهاب‌سنگ در آریزونا (شهاب‌سنگ‌ها از جنس اولین سنگ‌های منظومه شمسی هستند که دست‌نخورده باقی مانده‌اند)

  • ۰
  • ۰

ریزترین ابعاد، اندازه‌های بسیار کوچک، دنیای اتم‌ها، مکانی است که در ششمین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» به آن سفر می‌کنیم. جایی که اتم‌ها با چینش‌های مختلف خود به کیهان شکل می‌دهند. گاهی به شکل چشم انسان و گاهی به شکل یک گل زیبا.

رصدخانه نوترینو (ریزترین ذره جرم دار) با نام سوپر کامیوکانده در ژاپن

  • ۰
  • ۰

باز هم نور را بشناسیم، این‌‌بار سرعت آن نه، که ماهیتش را. در پنجمین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» با برخی خواص مرتبط با ماهیت نور آشنا می‌شویم. «ابن هیثم1» به این پی‌برد که نور به خط مستقیم سیر می‌کند و برای دیده شدن توسط نور، محتاج روزنه‌ای هستیم که تنها به بخشی از نور محیط اجازه ورود دهد. «نیوتن2» با استفاده از منشور، طیف را شناخت. «ویلیام هرشل» با آزمایشاتی توانست نور نامرئی فروسرخ را کشف کند و «جوزف فرانهوفر3» به خطوط طیفی پی‌برد.

E05P01_2

خطوط طیفی، رموز پنهان در طیف نور