عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

آخرین نظرات
  • ۷ فروردين ۹۸، ۱۴:۴۵ - رضا
    سلام :)
  • ۰
  • ۰

در یازدهمین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» با زبان به عنوان عامل جاودانگی آشنا می‌شویم. هرچند تمدن‌های پیشین نابود شدند اما به کمک زبان توانستند وجود خود را جاودانه نمایند. حیات نیز چندین بار رو به انقراض گذاشته است اما آنچه توانسته حیات را تا به اینجا برساند، زبان آن است. زبان حیات همان DNA هست. اینکه چگونه با اصابت یک شهاب‌سنگ، حیات توانست به کمک باکتری‌هایی که در درون، تکه سنگ‌های بازگشته به فضا، ادامه حیات را ممکن سازند و یا حتی حیات را از سیاره‌ای به سیاره دیگر و یا حتی منظومه‌ای دیگر منتقل نمایند.

پرتاب تکه سنگ‌های حاوی حیات به فضا به دلیل برخورد شهاب‌سنگ و امکان شروع مجدد حیات با بازگشت این سنگ‌ها

اما در ادامه این قسمت به موضوع انقراض تمدن‌ها بازگشت می‌شود و اینکه چگونه تمدن‌ها نابود شده‌اند. در این مسیر با اتفاقاتی که می‌تواند منجر به نابودی تمدن انسانی شود آشنا می‌شویم. و آنچه که مهم است نقشی که علم می‌تواند داشته باشد در جلوگیری از نابودی تمدن بشری. مثلا اگر همچون دایناسورها قرار باشد تمدن انسانی به وسیله شهاب‌سنگی نابود شود، علم پیش‌تر از آن می‌تواند آن شهاب‌سنگ را شناسایی نماید و به وسیله سفینه‌هایی تغییراتی در مسیر آن ایجاد کند.

فاصله گرفتن عمل تمدن بشری از علم

مهم‌ترین خطری که تمدن بشری را تهدید می‌کند، فاصله گرفتن عمل از علم است. وقتی می‌دانیم که چه عواملی منجر به نابودی تمدن بشری خواهد شد اما بر عمل به آنها اصرار می‌ورزیم، همچون فردی می‌مانیم که در بیابان می‌داند که اگر به سوی سراب بدود، تلف خواهد شد اما این کار را می‌کند.

استفاده از نقطه تمرکز چشم در خلق معنا

یکی از فنون مورد استفاده برای حفظ انسجام یک اثر تصویری و تداوم نگاه مخاطب به نماهای مورد استفاده، حفظ تمرکز تصویر در بین برش‌ها در حین تدوین است. به نحوی که سعی می‌شود بین برش از یک نما به نمایی دیگر، مهم‌ترین عنصر در دو نمای متوالی، در یک نقطه از قاب قرار داشته باشند. ولی در طول یک نما، این نقطه تمرکز می‌تواند تغییر نماید و چشم مخاطب را با خود همراه کند. در یکی از سکانس‌های این قسمت به دلیل خلق معنا، این قاعده نقض می‌شود. معنای مورد نظر یافتن راهی برای بازگشت عمل تمدن بشری بنابر علم است و به همین خاطر، آنچه که عنصر اصلی نمای اول بوده است در نمای بعد از برش در دورترین نقطه نسبت به نمای اول قرار دارد. یافتن این عنصر در نمای دوم نیازمند جستجوی چشم در قاب است.

*منتشر شده در سایت مدرسه هنر و رسانه آینه

  • ۹۵/۰۷/۱۴

زبان

علم

نقد

کیهان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی