عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

آخرین نظرات
  • ۷ فروردين ۹۸، ۱۴:۴۵ - رضا
    سلام :)
  • ۰
  • ۰

در دومین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» با نحوه تطور حیات و نظریه «فرگشت1» و «انتخاب طبیعی2» آشنا می‌شویم. نظریه‌ای که می‌توان آن را در واژه‌ی «تکامل» خلاصه نمود. برای درک نظریه انتخاب طبیعی، ابتدا با انتخاب مصنوعی آشنا می‌شویم جایی که «نیل دگریس تایسون» به بیان روایتی از تطور گرگ‌ها در طول زمان و تمایز یافتن سگ‌ها از گرگ‌ها به کمک انتخاب مصنوعی انسان می‌پردازد.

E02P01

اهلی شدن شاخه‌ای از گرگ‌ها به وسیله انتخاب مصنوعی

در ادامه به ابعاد مولکولی می‌رویم. جایی که مولکول DNA با زبان حیات نگاشته شده است. امکان بروز خطا در زمان نسخه‌برداری از DNA مطرح می‌شود و اینکه از بسیار حالت ممکن برای DNA جدید، آن DNA که سبب بروز صفات و ویژگی‌های برتری بخش به موجود زنده می‌شود، توسط طبیعت انتخاب شده و در مسیر تکامل به پیش می‌رود.

تغییر صفات و غلبه صفات برتر، به کندی اتفاق می‌افتد و برای بیان این موضوع به تحول ساختار چشم اشاره می‌شود. چشم در مدت زمان بسیار و در حیوانات محیط اقیانوس‌ها تطور یافت. با خروج اولین جانداران از اقیانوس‌ها و ورود به محیط خشکی، تکامل نتوانست به یکباره با این تغییر بزرگ روبرو شود و ساختمان چشم را به یکباره متحول نماید. به همین دلیل در حیوانات در محیط خشکی، چشم‌ها با عیوبی همراه بود که با تکامل توانست کمی بهبود یابد اما هیچ‌گاه چشم نتوانست به عضوی کاملا بهینه تبدیل شود.

در این قسمت با یکی از معانی مد نظر سازندگان مستند از واژه کیهان مواجه می‌شویم. کیهان، نه فقط به معنی دنیایی در دور دست‌ها است که درون انسان هم خود کیهانی است. جایی که تعداد بسیاری از مولکول‌ها در کنار هم آمده و حیات را حفظ و منتقل می‌کنند.

E02P02

نحوه به تصویر کشیدن خاصی از DNA برای تشابه یافتن DNA با کهکشان‌ها

راوی اصرار بر آن دارد که نظریه تکامل همچون نظریه گرانش صحت دارد و شواهد بسیاری آن را ثابت می‌کند. اما این در حالی است که همیشه در بین دانشمندان علوم زیستی، شواهد مطرح شده برای این نظریه مورد تردید و نقصان بوده است. به همین دلیل دانشمندان این حوزه به دو شاخه طرف‌داران نظریه تکامل یا به تعبیری داروینیسم‌ها و مخالفان نظریه تکامل تقسیم می‌شوند. این روایت تنها نظر بخشی از دانشمندان این حوزه است.

  • آشنایی‌زدایی و زاویه دوربین

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم. این مستند به دنبال ترویج علم است به همین دلیل تلاش بسیاری دارد تا مفاهیم و دستاوردهای علمی و کارایی آن را در مخاطب به باور برساند. به همین دلیل چه در نحوه روایت داستان‌های خود و چه در نحوه به تصویر کشیدن آن‌ها از فنون سینمایی استفاده می‌نماید.

به طور مثال در نحوه روایت از تکنیک «آشنایی‌زدایی3» برای شکستن الگوهای ذهنی استفاده شده است. در زمانی که باید با اولین نتایج پذیرش نظریه تکامل مواجه شویم، در کنار معرفی «شامپانزه‌ها» به عنوان نیاکان ما انسان‌ها، «درخت‌ها» و همه دیگر انواع حیات را به عنوان نیاکان یا اعضای خانواده انسان‌ها معرفی می‌کند.

از طرف دیگر در نحوه به تصویر کشیدن راوی در حین بیان شواهد و مدارک و استدلالات علمی، همواره از زاویه دوربین سربالا4 استفاده می‌شود. این نوع از تصویربرداری راوی را در جایگاه بالادست و مخاطب را در جایگاه پایین‌دست قرار می‌دهد و پذیرش سخنان راوی را به دلیل القای حس برتری سوژه در مخاطب، ساده‌تر می‌نماید.

E02P03

E02P04

استفاده از زاویه دوربین سربالا در هنگام بیان شواهد و مدارک و استدلالات علمی توسط راوی

*منتشر شده در سایت مدرسه هنر و رسانه آینه

————————————

1) Evolution

2) natural selection

3) Defamiliarize

4) Low Angle

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی