عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

عصرنصر

تراوشات ذهنی یک فراری در عصر نصر

آخرین نظرات
  • ۷ فروردين ۹۸، ۱۴:۴۵ - رضا
    سلام :)
  • ۰
  • ۰

در سیزدهمین و آخرین قسمت از مستند «کیهان: یک ادیسه فضازمانی» اصلی‌ترین موضوع علم است. مسیری که تا به حال علم طی نموده است و انباشت اطلاعاتی که وجود دارد و مسیری از ناشناخته‌ها که باید توسط علم پیگیری شود. خلاصه‌ای از آنچه این مستند تلاش نموده است بیان کند در این قسمت گنجانده شده است. اهدای نگاه علمی به بیننده این مستند و آشنا کردن او با روش علمی و ترغیب او به استفاده از علم به وسیله معرفی دستاوردهای علم هدف این مستند بوده است.

کتابخانه شهر اسکندریه به عنوان نمادی از انباشت اطلاعات

اما آنچه که به عنوان یک آفت علمی در این قسمت به آن اشاره می‌شود، تظاهر به دانستن همه چیز است. هرچند پیشرفت‌های علمی بسیاری رخ داده است اما همچنان سؤالات بسیاری در مسیر علم وجود دارد. تنها برای مثال «ماده تاریک» و «انرژی تاریک» به عنوان دو علامت سؤال در کیهان‌شناسی معرفی می‌شوند.

تایسون در حال تشریح چرایی وجود ماده تاریک

تایسون با یک آزمایش ذهنی، درک ما را از جهان پیرامون خود به چالش می‌کشد. آنجا که فرض می‌کند از میان ده میلیون شکل از حیات در سیاره‌ای که یک از ده‌ها سیاره و قمری است که حول یک ستاره در حال گردش هستند، ستاره‌ای که یکی از صدها میلیارد ستاره کهکشان راه شیری است که یکی از صدها میلیارد کهکشان قابل مشاهده جهان است، به این ایمان داشته باشند که آنها در مرکز جهان قرار دارند و جهان نیز برای آنها خلق شده است و آنها همه پاسخ‌ها در مورد خود و جهان خود می‌دانند و دانش آنها کمال یافته و کامل است. به چه میزان می‌توان به ادعای این نوع از حیات اعتنا کرد؟ و پاسخ آن است که هیچ!

سفینه وویجر۱ در حال عبور از جلوی دوربین و انتقال حس عبور برای بیننده به کمک صداگذاری

یکی از مهم‌ترین عناصر در انتقال حس، استفاده از صدا است. علاوه بر موسیقی و بیان راوی، استفاده از افکت‌های صوتی در انتقال حس مؤثر هستند. هرچند افکت‌های صوتی در خودآگاه شناخته نمی‌شوند اما اگر وجود نداشته باشند، ناخودآگاه متوجه نقصان تصویر در انتقال حس می‌شوید. به طور مثال در صحنه عبور سفینه وویجر۱ از مقابل دوربین، صدایی شبیه به عبور وسیله نقلیه از کنار وسیله‌ای دیگر در خیابان تصویر را کامل می‌کند. اما اگر این صدا نبود، حس به صورت کامل به مخاطب منتقل نمی‌شد و در حالی که بیننده تصویر عبور سفینه از مقابل دوربین را مشاهده می‌کرد، خود را در آن مکان تصور نمی‌کرد اما در تمام این مستند، با استفاده از فن صداگذاری، بیننده خود را در مکان تصویربرداری شده مشاهده می‌کند.

*منتشر شده در سایت مدرسه هنر و رسانه آینه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی