توجه، ارز و پول رایج دنیای اطلاعاتی است.
توجه = ثروت
دنیای اطلاعاتی، اصطلاحی است که بسیاری از اندیشمندان از اون نام بردهاند، تافلر در کتاب موج سوم خود اون رو به عنوان یک آرمانشهر قریب الوقوع پیش بینی میکنه و بسیاری از اندیشمندان پس از وی با وقوع انقلاب اطلاعاتی و مواجهه با این دنیا، اون رو یک ویرانشهر خطاب می کنند. اما دنیای اطلاعاتی واقعا کجاست؟ و ویژگیهای اون چیه؟
در روزمره ما اطلاعات جریان دارد، در ارتباطات فردی و رو در رو تا در ارتباطات رسانههای جمعی همین رسانههایی همچون کتاب، مجله، روزنامه، رادیو و تلویزیون. اما آنچه که ما رو به کلمهی دنیای اطلاعاتی رسوند، اطلاعات در جریان در دنیای روزمره ما نبود. دنیای اطلاعاتی، فضایی است که در اون «همه چیز» اطلاعات است. دنیایی که چیزی جز اطلاعات نیست. «دیجیتال»، یا به تعبیر خودمان «رقومی» یا «رقمی» اصطلاحی دیگری اس که ما به این دنیا اطلاق میکنیم، دنیایی که در آن اعداد حاکم هستند و هر اطلاعات یک رقم است. دنیای صفر و یک...
شما اگر اجازه دریافت و ارسال صفر و یک را کسب کنید میتوانید وارد دنیای دیجیتال یا دنیای اطلاعاتی شوید. به همین خاطر ابزارهایی چون کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و یا گوشی موبایل (حتی کنسول بازی) را خریداری میکنید تا امکان تولید یا مصرف صفر و یک ها را داشته باشید. اما این کافی نیست، شما برای پیوستن به دریای بی کران صفر و یک ها، مودم اینترنت خریداری میکنید. اما این خرجها یک بار برای هر چند سال یکبار است. اما آنچه شما باید همیشه و به مرور زمان خریداری کنید، امکان استفاده از مقداری صفر و یک است که در هر روز، هفته، ماه یا سال میتواند از این دریای بیکران به شما برسد. خرید پهنای باند.
اما اگر فکر میکنید بیشترین هزینه ای که شما باید پرداخت کنید تا به این دنیا متصل شوید همین هزینه هاست. در اشتباه هستید. با ورود به این دنیا شما باید تابعیت یک کشور را از آن خود کنید. کشور هایی با قوانین خاص خود و مالیاتهای دورهای یا دائمی. چون این بحث مفصل است و خود یک مجال دیگر را می طلبد تنها یک مثال میزنم و از آن می گذرم. شما برای استفاده از صفر و یک های فیلیمو، نماوا، «نتفلیکس» باید به صورت ماهانه هزینه نقدی پرداخت کنید. شما برای عضویت در اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و... باید اطلاعات متنوعی از خود را در اختیار صاحبان این کشورها قرار بدهید. اطلاعاتی که هزینه هایی برای شما دارد اما هزینه هایی غیر محسوس و غیر نقدی.
اما دنیای اطلاعاتی سوای از همه ی این قواعد اقتصادی دنیای روزمره، اقتصاد مستقل خود را دارد. شما برای ورود به این اقتصاد اطلاعاتی و بازار اطلاعاتی هزینه های مادی انجام می دهید. در هیچ یک از کشورهای دنیای اطلاعاتی، منزل و مسکنی وجود ندارد. شما برای سکینه و آرامش به این دنیا وارد نمی شوید. این کشورها در واقع یک بازار بزرگ و شلوغ هستند که شما به محض ورود به این کشور در واقع یک غرفه دار بازار این کشور هستید. همزمان که غرفه دار هستید میتوانید به غرفه دیگران توجه کنید و از آنها اطلاعات خرید کنید و مصرف کنید و یا حتی تمرکز خودتان را بگذارید و یک تولید کننده جدی در این بازار شوید و غرفه کوچک خودتان را رفته رفته به یک فروشگاه بزرگ و جذاب تبدیل کنید.
در این قسمت تنها به یک گوشه این تمثیل توجه میکنیم و اون هم ارز و پول رایج این بازار هست. در این بازار محتوا و اطلاعات تولید می شود و در غرفه های کوچک و بزرگ عرضه می گردد. اما صاحبان این غرفه های تولیدی به دنبال چه چیزی هستند؟ چه چیزی برای شان پشتوانه و سرمایه است؟ برای غرفه شان تعداد فالوورها و برای هر محتوایشان تعداد وییو، لایک، کامنت و ... هر غرفه ای که تعداد فالوورهای بیشتری داشته باشد سرمایه دار تر است و هر پست و محتوایی که تعداد وییو و لایک و کامنت بیشتری گرفته باشد، ارزشمند تر است. یعنی هر پستی که توجه بیشتری را جلب کرده باشد، ارزشمندتر است و هر پیجی که پر فالوورتر باشد، سرمایه دار تر است. پس تا به همینجای مبحث اقتصاد توجه را داشته باشیم تا کلیپ بعدی و آن اینکه
برای غرفه داران بازار کشورهای دنیای اطلاعاتی توجه مساوی است با ثروت
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.